15 juni 2008

Mycket som händer, mycket som ska ske

Veckan som gått har varit en hundvecka på alla möjliga sätt. Jag har varit invalidiserad med axelproblem och nackspärr, det har varit en del nödvändiga uppgörelser på jobbet, och för att både chefen och jag skall få som vi vill så blir det rejält fokus på jobb framöver. Risken är stor att jag blir veckobloggare. Kalla mig idiot, men för att överleva alla trista beställningsexperiment har jag nu tjatat till mig ett sjukt stort megaprojekt för att känna stimulans i arbetet. Jag menar, vad är poängen att göra något om man inte brinner för det?!

Biomime babe
Någon träning har det inte blivit alls förrän nu i helgen. I går valde jag att spara på benen, klämde Stuart McRobert under armen och avreagerade mig på gym, idag blev det ynka sex kilometer på kickoffen med PUMA-gänget inför Team Stockholm Marathons träningar för halvmaran. Efter att ha tagit tag i jobbsituationen är det nu verkligen dags att ta itu med träningen. När jag tränade för maran satsade jag på sluttid 4:30 enligt programmet, och även om jag sjabblade en aning mot slutet till förmån för lite längre pass så torde jag åtminstone träningsmässigt varit god för 4:45. Istället för att springa i 6:20-6:30-tempo, låg jag dock som bekant en hel minut långsammare under själva maran. Visst, det var helt okej, men det är fortfarande så att jag alltså på tävling låg en hel minut under mitt lugna långpasstempo, och ännu lägre jämfört med det tävlingstempo jag faktiskt tränat för. Jag körde maran som om det vore ett jävla saftkalas, helt enkelt. I och för sig så skulle man ju kunna ha det som strategi att träna hårt och sedan belöna sig med tävling i njutningstempo, why not liksom, men i längden håller det ju inte riktigt. Och hur det nu blir med den saken i framtiden så måste jag lägga upp en ordentlig träningsstrategi, nu med SUM 50K i oktober som nästa stora delmål. Jag har snittat på 35-40 km i veckan, och sakta men säkert vore det smart att öka upp till 50 km. Samtidigt hade jag tänkt få upp farten lite de närmaste månaderna, och jag är inte helt hundra på om det går att kombinera. Tisdagarna kommer att vara vikta åt kvalitetsträning med Team Stockholm Marathon, och där är det bara att gasa på. Ett långpass per helg bör det också bli, kanske pulsera mellan 20 och 30 km med enstaka peakar runt maradistans och längre. I juli blir det 52 km på Hornstull-Järna, i augusti Månkarbo Marathon. September vet jag inte riktigt, en till mara vore kul förstås och det dyker säkert upp något. Vad gäller resten av träningsveckan är jag mera kluven. Jag hade gärna sprungit till jobbet två gånger i veckan, det blir 2x2x8 km i så fall, men då kanske det inte blir någon vidare fartträning. Det skulle vara om jag pressar på under hemvägen. Kanske lägga in någon mer dag med kvalitet? Man kan väl säga att jag redan flirtat med tanken att testa att träna med IF Linnéa på torsdagar, och det är flera som börjat pusha mer eller mindre försynt. Att det är min hood liksom gör ju inte saken sämre. Vi får se. Jag skall inte tråka ut er, men ibland är det bra att tänka högt. Inför sommaren önskar jag mig hursomhelst lite mera löparjävul, lite mindre saftkalas, utan att för den skull ryckas med i excesser - de här första fem åren av mitt löparliv är trots allt ren uppbyggnadsfas för att bli stark. Sen kan jag börja prestera.

17 kommentarer:

Annika A sa...

Jag säger som så här baby, kom och träna med oss i Linnéa! Det skulle ju vara hur kul som helst :-D

MarathonMia sa...

Men hallå!!! Kom ner på Linnéa-träningarna - självklart!

Vi behöver dig. Du behöver oss. Lätt som en plätt. 18:30 på torsdag.

Kul att se dig IRL idag :-)

Magda Gad sa...

Hmmm... om jag tar med kaffe o bullar o gör ett litet saftkalas på nästa backpass, ger du järnet på ditt nästa distanspass då? Trejda lite liv liksom, o sen byta stories, så kanske vi båda får lite balans i tillvaron ;) Puss

gullfot sa...

Mia, Annika - jag ligger löst till, jag vet. Inga ursäkter kvar. Kanske är jag rädd för Allans bror. Men nu på torsdag är jag i Tylösand, så det får bli nästa. Hjälp!

Magda, en sak skall du ha klart för dig om vi skall byta, bullar och kaffe går fetbort ;-)

Fast just på kvalitetsträningen är jag faktiskt ganska bra på att ge järnet. Om jag får rädda min heder lite :-)

Löparfantasten sa...

Hej Fredrika.
Jag funderar också på If Linnea men det måste bli nær livet lugnar ned sig lite...
Ha det så gott.
Kram

Karin sa...

Klart du ska komma och träna med IF Linnéa! :)
Det ska bli sååå spännande att se vad löparjävulen gör med din löpning. Go for it!

Anonym sa...

Klart som korvspad, tjejen! Du ska joina oss i Linnéa! Alla tajders gäng! Bästa klubben söder om slussen!

MarathonJohan sa...

Om du vill köra en mara till så kan jag tipsa om Göteborg Marathon den 11:e oktober.

Mycket trevligt lopp på lättlöpt bana, mer info om du följer länken nedan (även om det är för förra årets lopp). Kanske vi ses där!

http://www.solvikingarna.se/Solv/Form/UserProfile.aspx?InstID=12225

Anonym sa...

Tre stycken Johan, som alla kommenterar under namnet "Johan", Två bloggare och en kapare. Det här blir svårt.

gullfot sa...

Ha ha ha allt är bara Linnéa, Linnéa, Linnéa - jag kommer, jag lovar. Tror jag. Vågar man ens springa i samma klubb som Karin?!

Johan välkommen hit, och tack för tipset - tyvärr är den 11/10 redan bokad för Sörmlands Ultra. Ser att du också är ultralöpare i vardande, coolt!! Hörde någongång att det skulle vara 200 aktiva, när det väl blir fart på oss som ligger i startgroparna nu lär siffran explodera...

Butlern har alldeles rätt, det är många Johan i omlopp. Men vem är den andre bloggaren? Kaparen är väl hos Nix, eller var det Masse?

Lustigt förresten att jag skrev om jobbet igår. Idag var det en annonsbilaga i Svenskan om framtidens forskning, inklusive bild på lilla moi och min kollega. Hade ingen aning om att det var på g.

Helena sa...

Hej Fredrika! Inga ursäkter kvar säger du;-D Vad bra då ses vi nästa torsdag den 26?! Välkommen! Hälsningar Linnéanen Helena

Anonym sa...

Den ene bloggaren är göteborgaren här ovan och den andre är fotografen, som cyklar i bergen med benet i skåne. Eller?

MarathonJohan sa...

Ska du springa nåt i Hallsberg (ultraveckan) då? Själv funderar jag på 6H som ett första insteg i "ultrasvängen" men jag är inte helt säker än. Men det låter rätt coolt med 6D (KG klarade ju nästan 44 mil i Antibes! Respekt!)

Mer info:
http://www.lekeberg.eu/uv/UV.htm

MarathonMia sa...

pyttepyttepytteliten fråga:

Det där Hornstull-Järna som du dragit igång.... vilket väder är det den 6 juli? Alltså, jag undrar BARA över vädret....jag har (nog) ingen som helst tanke att (eventuellt)delta.

Benet sa...

Klart du skall börja springa i Linnéa. Låter ju skitkul när man läser om deras pass med Allan och Nisse som manar på.

Att få tänka högt på sin blogg är väl precis som det skall vara.

Det där med att öka mängd och intensitet "samtidigt" är kanske inte att rekommendera med tanke på risken att dra på sig nån trist skada. Med tanke på dina ultraplaner så är kanske ökning av mängden viktigast i nuläget?

Och till sist för att reda ut de olika Johannarna så är det precis så som Butlern så skarpsint förklarar: Den "andra" Blog-Johan är fotografen som nuförtiden mestadels cyklar. Bland annat tillsammans med mig nere i Skåneland.

gullfot sa...

Åhh jag känner mig som en skurk som inte svarat på era kommentarer - jag blir ju så glad! :-)

Halloj Helena, vad kul!! Jepp, den 26 kommer jag inte ha någon ursäkt. Den där lilla darrande saken i hörnet kommer att vara jag.

Butlern och Benet, bra att ni redde ut saken. Det är kul med en till trevlig Johan :-) Jag har redan börjat tänka på Johannarna som Benets Johan, Nix Johan, och så min Johan ;-)

Och Johan, nej jag skall inte springa i Hallsberg för jag har redan bestämt att jag skall ultradebutera på SUM och jag är en mycket envis människa ;-) Men jag tycker absolut du skall satsa på 6H!! :-D

Jodu Mia, vad gäller Hornstull-Järna så kommer vi få exakt det väder vi förtjänar. Ju fler solstrålar som du i truppen, desto större chans för sommarlöpning när den är som bäst :-)

Benet, du har helt rätt där. Samtidigt så har jag ju nått mitt distansmål för i år (42K), så jag kan kanske kosta på mig att satsa på speed en period medan jag underhåller distansen. Under maran märkte jag ju att det inte var några problem att springa långt bara jag springer sakta, så att jag är god för 50K i höst vet jag redan nu. Så fokus på speed blir det nog trots allt :-)

MarathonMia sa...

...jag har sagt till min man att han och jag är anmälda till Hornstull-Järna Ultra. Hur vill du ha anmälan...?