05 mars 2009

Försten ut är sisten in - om DNS

Om exakt nio dagar går Skövde 6 H av stapeln. Ett lopp där man springer på en dryg kilometers rundbana i en park, och försöker ta sig så långt som möjligt på sex timmar. Hypen är olidlig inom ultramotionärskretsar, alla kvittrar sig varma om detta sååå trevliga och sociala sextimmars.

Många anmäler sig till Skövde 6 H som sitt första ultralopp, andra är självskrivna stammisar och skulle inte missa eventet för allt i världen. En del kommer för att käka så mycket korv som möjligt vid passeringarna, andra för att kila in sig i resultatlistans övre regioner - för skräller man ordentligt finns goda chanser att landslagskapten får upp ögonen för en. Alla är ju där! Spannet är stort, vilket är extra kul med tanke på att det ändå bara är lite drygt hundra deltagare max. One big happy ultra family.

Den kallas "mördarbacken". I'm not impressed.
Nu när det efter en oändlig vinter börjar dra ihop sig till den start som vi vid anmälan fantiserade om skulle ske i kortärmat, börjar folk dra öronen åt sig. En del upptäcker att sextimmars inte är i enlighet med säsongens mål, många har helt enkelt inte hunnit träna som de tänkt, andra har varit sjuka eller skadade, och några kanske helt enkelt blivit lite skrajsna inför själva tanken att springa i sex timmar, nu när det snart är på riktigt. Avhoppen droppar in sakta men säkert, i forumen, på bloggarna.

Så igår slog mig tanken: loppet har redan börjat. Det gäller, precis som i vilket lopp som helst, att förvalta sina kort väl från start. Organisera en funktionell vardag, träna ändåmålsenligt och disciplinerat, hålla sig frisk och skadefri, skaffa fungerande mentala strategier. När vi väl står där i Boulognerparken i Skövde så har vi faktiskt redan passerat den första sållningen. Vi tog oss dit, där andra inte lyckades utan föll ifrån på vägen. Försten ut är sisten in i mål, helt enkelt. Vi som kommer så pass långt som till startlinjen har redan hängt av en betydande del av fältet.

Om nio dagar är det bara sex timmar kvar. Det kan vara värt att se sig om, och lägga upp strategin därefter. För jag hoppas vi ses i Skövde!

Varsågod jumper!

19 kommentarer:

Zebban sa...

Klart vi ses i Skövde!!! Ingenting (nåja, nästan ingenting iaf) kan hindra mig!!!

Sara såklart sa...

åh. visste inte att du skulle springa. KUL!!! den där backen är inte så mycket för världen de första varvet. men på slutet tar den kål på en så att resten av varvet går ut på att återhämta sig. haha. minns inte att det var särskilt kallt förra året, det kanske hinner tina lite till på en vecka?

ser fram emot rapport!!

staffan sa...

Fredrika:

Lite sugen blir man trots allt har jag spenderat 8 år i skövde så lite kul vore det :) . Sen att det kanske finns platser kvar hmm so plats fixar man enkelt en bekant äger Prisma om jag inte mins fel. Men nää tyvärr den tävlingen står inte i min plan för i år tyvärr.

Hur är din form? om jag tolkar din senaste träningen med klubben verkar den vara bra :)

/S

-a (Fredrik alltså) sa...

Är det extra många som hoppar av ett ultralopp jämfört med "vanliga" lopp alltså? Och så blir jag nyfiken på vad "en betydande del av fältet" är? 20% eller ännu mer?
Frågorna hopar sig..:-)

funrun sa...

- intern humor -

Det hänger på lädret.

badgear sa...

Jag har då funderat över vilken tävling jag ska ta, nån tävling ska jag väl springa i år i alla fall. Ska jag springa en mil, en halvmara eller kanske en mara. Och det slår mig att inget av det där verkar så intressant. Jag vet att det är bara att springa på så kommer jag runt.

Men det har gått upp för mig att ett riktigt långlopp är nog vad som krävs för att sätta mig på plats. Jo bannemig. Det är nog det jag ska sikta in mig på. När jag kommit så långt i min tankevärld så vet jag att mitt öde är beseglat.

Ha det så gott i Skövde!

Fredrika sa...

Gomorron ultra lovers and hangarounds,

Zebban, nothing's gonna stop us now!!

Sara än är det inte försent att hänga med!! Det hade varit fruktansvärt kul. Tror jag faktiskt har en ledig säng i mitt hotellrum fre-lö också, för Gunnar kommer antagligen inte förrän lördagen trots allt. Jag utmanar dig härmed officiellt! :-D

Staffan, varför inte ta det som strategiträning? Det kommer jag göra. Skövde 6 H har inget prio som lopp för mig, däremot som just träning. Se det som ett schysst långpass inför dina andra mål vetja!

-a, jag tror inte det skiljer så mycket mellan ultralopp och andra längre lopp. Man brukar kunna se liknande tendenser inför maror, eller varvet. Kanske inte lika påtagligt, jag vet inte. Vad gäller andelen så noterar jag helt ovetenskapligt att många av de som gjort väsen av sig i forumtrådar också backar ur, samtidigt som två av de fem som jag räknar som mina vänner som skulle springa inte kommer att göra det trots allt.

Funrun - jepp det är lädret. Som visar sig vara ett alldeles utmärkt ord i sammanhanget!

Badgear, det skall bli jättespännande att se vad det blir - gax i augusti kanske? :-D :-D :-D

Fredrika sa...

Och förlåt Staffan, jag glömde svara: jorå, formen är god - jag har ju varit discpiplinerad och tränat som jag skulle :-)

Masse sa...

Jag är en av dem som hoppar av redan innan. Hade mitt eget 6-timmars i helgen och känner att det inte riktigt fungerar med ett till så nära inpå. Däremot är jag sugen på att springa Vällinbymaran istället. Men inte heller det är hugget i sten.

MarathonMia sa...

Jag får gåshud och ett stort leende i ansiktet av inlägget. Tack härliga, underbara Fredrika för att du öppnade mina Ultraögon. Jag gör min officiella Ultradebut i Skövde och är såååå taggad och förväntasfull! Låt oss ta backen lika vackert sista varvet som första! Vi bär ju trots allt IF Linnéas färger och vi ääääälskar backar!

badgear sa...

GAX?, äsch den är väl bara 160km. Jag tänkte mig något riktigt långt ;D

jumper sa...

Allra sist i resultatlistan kommer väl vi som aldrig ens har funderat på att åka till Skövde.

Det står att det ska finnas en banprofil på "Skövde 6-timmar"-sidan, men jag hittar ingen. Backen på bilden ser annars ut som en typisk "vilobacke". Vi i IK Kometen äääääääääääääääääääääääääälskar också backar, men vi har inte bara hjärta och pannben utan också en hjärna. Vär kloka nog att gå uppför ibland. Sådana är vi. Ett härligt gäng!!

Fredrika sa...

Halloj Masse! Pinsamt, dig hade jag t.o.m. glömt bort, uppfattade det inte som mer än att du lekte med tanken och om vi skulle räkna alla lopp vi tänker på så...ja.. då blir det ganska många DNS :-) Nä, jag räknar nog från officiell anmälan eller åtminstone mycket tydligt besked om att man tänker springa. Det hade varit skitkul om du hängt med, men det kanske blir nästa år istället får man hoppas? :-)

Mia, jag är faktiskt också taggad och förväntansfull vad gäller just dig - visa tanterna var skåpet ska stå!! :D Och så jag som sidekick till det. Och jepp jag tänker inte heller fega i backen, däremot kommer jag testa vidare på min 20/5-strategi.

Badgear, jag skäms, jag tänkte på femtiomilesklassen... :-)

Jumper, jag säger som till Masse - det räknas nog inte som DNS i den här meningen. Annars tror jag dock du skulle få det riktigt trevligt i Skövde, och kanske går det att så ett frö vad gäller IK Kometen inför nästa år?

jumper sa...

Frågor till Fredrika:

1. Var hittar man banprofilen som det står om på deras sida?

2. Springer du 20/5 oberoende av hur banan ser ut. Jag menar, springa uppför och sen gå nerför? Hur smart är det? Tidsförlusten att gå uppför en backe är inte stor. Som jag sa, vi i IK Kometen...

Fredrika sa...

1. Ingen aning faktiskt! Men jag lyckades hitta en reggning från en Vinterspringmara på motionbased, det är samma bana. Laddade över den i mapmyrun och redigerade så bara ett varv blev kvar. Lite yxigt med lite för få datapunkter, men det får duga. Den genererade banprofilen ligger ute på bloggen nu.

2. Svar ja. Jag är fullt medveten om att man kan vinna nettotid på att gå i backen, men vitsen är att lära sig utnyttja en strategi som fungerar bra på riktigt långa lopp (dit räknas inte 6 H.) Det tär på psyket att gå när man inte är trött, eller att tvingas springa i en backe när man kanske får gå på flackan - men Skövde är ju en tämligen artificiell bana jämfört med de lopp jag egentligen tränar för. Målet i Skövde är inte att göra bästa möjliga tid på 6 H, utan att testa vidare på vad jag kan mjölka ur 20/5. Att man väljer 20 beror på att man fortfarande vill ha flyt i löpningen (vilket man även kan ha i uppförsbackar - värst vad hariga alla ni landsvägslöpare är ;)), och 5 att det är tillräckligt länge för att ha brutit det repetitiva muskelmönstret.

jumper sa...

Vicken service !!! Tack!!

Javisst ja, vad dum jag är! Du tänker långsiktigt. Eftersom det mesta du sysslar med verkar genomtänkt, ska jag också (bland andra liknande strategier i kombination med näringsintag) testa varianten 20/5 på något mastodontpass i vår. Inte bangar jag för backar inte, jag är egentligen ganska bra på att springa uppför, men det går ju långsammare (än nerför) om man inte vill öka ansträngningen.
Lycka till i Skövde!

Fredrika sa...

Visst är det så, att det går långsammare om man inte vill öka ansträngningen, och målsättningen vid långlopp är ju just att att hålla samma ansträngningsnivå hela tiden. Någonstans finns väl någon form av (antagligen individuell) sweet spot i balansen mellan löpflyt och energibesparande. På SUM t.ex. testade jag ju att gå i de flesta uppförsbackar, och det var jag inte nöjd med för det blev för mycket gående helt enkelt med en så variationsrik bana. Därför kändes 20/5 tilltalande, eftersom man kan kosta på sig att ta ut sig mer under 20-blocket helt enkelt. Me like, särskilt som jag börjat springa lite mer aggressivt.

Sara såklart sa...

:) Tack för utmaningen. Men, jag väljer att bevaka det underbara spektaklet från skidbackarna i Åre... hoppas vi kan ta igen allt det roliga i Halmstad vid midsommar.

Dunceor sa...

Även jag blir en DNS, varit sugen på det två år i rad men efter mina problem med underbenet nu senaste veckorna så funkar det inte att springa i 6 timmar. Längsta jag har sprungit senaste 4 veckorna är 6,33km.
Jag tror det kommer bli helt underbart för er och jag hoppas på köra en 6H senare i år istället, Hallsberg antagligen.